EUROTRANSPORTANDAN

Vår positiva attityd och vilja att lösa problem gör skillnad

EUROTRANSPORT-ANDAN

Vår positiva attityd och vilja att lösa problem gör skillnad

Om oss

Eurotransport har sedan starten 1999 varit med om att bygga en helt ny marknad inom biltransportbranschen. Målet har alltid varit hög service, flexibilitet och framför allt, korrekta leveranstider. Eurotransports positiva attityd och vilja att lösa problem är en framgångsfaktor, vi kallar det för Eurotransportandan.

Hur det började

001-Flotten-2

Midsommar 1999

På en midsommarfest i Stockholm 1999 träffades Kent Söderbom och Jimmy Lundkvist. Jimmy som jobbade med hyrbilar var missnöjd med hur biltransporterna fungerade och hade en idé om en ny typ av biltransportföretag, som faktiskt levererar service. Kent bedrev vid tiden ett budföretag och kunde ett och annat om transportbranschen, och Jimmy var inte sen att försöka övertala Kent att vara med i bolaget.

Kent sa blankt NEJ, och ställde frågan tillbaka om hur det var tänkt med trafiktillstånd? Jimmy: Trafi, vad?

Efter lite trevande så var de ändå överens att gå vidare med projektet tillsammans, det var nog ett bra beslut.

forsta

De första stegen

De köpte in en äldre biltransportbil (Buster), och lyckades efter många om och men (och 100 000 kr) få den igenom besiktningen. Sen var de i gång.
Transportbokningar togs emot på dagarna sen började kvällsskiftet med att leverera bilarna. Men med långa dagar, både på kontoret och ute med lastbilen var det bäst att Jimmy hängde med när Kent körde. Tillsammans sjöng de och skrev Eurotransports signaturlåt ”de e Eurotransport” för att hålla sig vakna.

täckt lastbil et 2025

Det tar sig

Med deras positiva attityd och serviceanda växer Eurotransport snabbt, och snart började de anlita åkare för att hinna med. 2001 köps fler ekipage in i egen regi och efter en period med känslan av att bedriva Cirkus Hawaii sätter de nu även en riktig profil. Silverfärgade ekipage med loggans blå ring på dörren, de kände sig ganska stolta.

shanghai2

Tragisk olycka

2006 har Jimmy den dåliga smaken att ramla ut ur ett hotellfönster på 3e våningen vid ett besök i Shanghai, och är nära att mista livet. Några tuffa år med rehab väntade, och Eurotransport prövades rejält när deras medgrundare, logistikexpert och Yes man försvann på en dag. Men med gemensamma krafter och en stor skopa av Eurotransportandan klarades prövningen av, och verksamheten fortsatte att växa. Efter en tid kom Jimmy mirakulöst tillbaka till jobbet.

ET_Invig_150521_0103

Service Center

Efter att ha förvärvat mark i Kungsängen (och utrett ett fornminne=100 000 kr för en hästsko) flyttar Eurotransport våren 2015 in i sina nybyggda lokaler. Då blev det en rejäl fest!

Eftersom marken var väl tilltagen erbjöds fordonslagring, och då det fanns en efterfrågan på att utföra diverse tjänster på de lagrade fordonen växte även ServiceCenter-konceptet fram.

ny-agare-et-2025

Ny delägare

2017 köper Kent Söderbom och Magnus Lundahl ut Jimmy Lundkvist från koncernen. Magnus hade jobbat ett tag som konsult åt Eurotransport och byggde även det logistiksystem som idag är stommen i Eurotransport’s verksamhet. Det styr allt från bokningar och transportledning till ekonomistyrning och kundintegrationer.

hemleverans

Hemleveranser

Det hade diskuterats i några år hur vi skulle kunna möta våra kunders efterfrågan med mer flexibla och tidsanpassade leveranser. 2020 startades därför HMTA, och en organisation växte sakta fram. Med hubbar runt om i Sverige och lokala förare kunde vi kombinera det bästa med långväga transporter till hubbarna, för att sedan tidsanpassat och med personlig service leverera bilarna på egna hjul direkt till kunden. För att förtydliga namnet för våra utländska kunder byttes det 2025 ut från HMTA till eta. – Estemated Time of Arrival

staffanstorp-1-et-2025

Tillväxt

2022 invigs en ny terminal i Staffanstorp och 2024 ytterligare en i Skepplanda. Nu täcker Eurotransport upp storstadsregionerna med egna anläggningar. Tillsammans med våra åkare kan Eurotransport nu erbjuda terminaltjänster och fordonslagring på 8 terminaler från Staffanstorp i söder till Luleå i norr.

Vi vet ännu inte var denna historia slutar, men en sak är säker. Alla i organisationen kommer fortsätta att göra sitt yttersta för att uppfylla våra kunders behov, och att leverera service med högsta klass.